Έρευνα για την επαγγελματική εξουθένωση των εκπαιδευτικών διεξάγει η Διδασκαλική Ομοσπονδία σε συνεργασία με το Εργαστήριο Πληροφοριακών Συστημάτων Διοίκησης & Επιχειρηματικής Νοημοσύνης του Τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Πατρών. Εν όψει του επιστημονικού συνεδρίου που θα πραγματοποιηθεί στην πόλη της Αλεξανδρούπολης, από τις 2/1 μέχρι και τις 5/1 του 2024.
Το εξαιρετικά επίκαιρο θέμα του συνεδρίου είναι: «Εργασιακή ικανοποίηση, εργασιακή εξουθένωση και εργασιακό άγχος των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (Οι επιπτώσεις της πανδημίας – Οι επιπτώσεις των εφαρμοζόμενων πολιτικών – Οι επιπτώσεις των εξελίξεων στην τεχνολογία – Οι επιπτώσεις των απαιτήσεων του σύγχρονου σχολείου».
Τα φαινόμενα της εξουθένωσης (burnout), της εργασιακής δέσμευσης (work engagement), της συναισθηματικής δέσμευσης (affective commitment), της ευημερίας στην εργασία (work & well-being) και του άγχους εμφανίζονται στους χώρους της εκπαίδευσης, όπως και σε όλα τα επαγγέλματα που έχουν να κάνουν με φροντίδα του ανθρώπινου παράγοντα φυσική, πνευματική και ψυχική λόγω των υψηλών συναισθηματικών εκλύσεων που απαιτούνται. Ομοίως συμβαίνει και στα άτομα που νιώθουν ότι η εργασία τους έχει ουσιαστική επίδραση στις ζωές των άλλων ανθρώπων, όπως επίσης και στα άτομα που αισθάνονται έλλειψη ικανοποίησης σχετικά με τις ευκαιρίες ανάπτυξης και εξέλιξης τους στην εργασία.
Στη διεθνή βιβλιογραφία αναφέρονται ως πιθανές αιτίες των παραπάνω φαινομένων παράγοντες που σχετίζονται με την εργασιακή ζωή όπως ο φόρτος εργασίας, η υποστήριξη (ή η έλλειψή της) από τους συναδέλφους ή/και τη διοίκηση, η έλλειψη ευκαιριών για εξέλιξη και επαγγελματική αναγνώριση, κ.α.
Για τη Διδασκαλική Ομοσπονδία είναι πολύ σημαντικό να αποτυπωθούν οι απόψεις των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για το θέμα, ιδιαίτερα σε μια περίοδο που η καθημερινή πίεση προς τους εκπαιδευτικούς αυξάνεται ραγδαία μέσω της ασκούμενης πολιτικής στον χώρο της εκπαίδευσης.
Στην έρευνα αυτή όλες οι απαντήσεις είναι αυστηρά ανώνυμες. Η ΔΟΕ καλεί όλους/όλες τους/τις συναδέλφους να ανταποκριθούν με θέρμη στη συμπλήρωση του ερωτηματολογίου της έρευνας της οποίας τα συμπεράσματα θα συμβάλλουν σε εξαιρετικά μεγάλο βαθμό στην ανάδειξη και προβολή των ζητημάτων που αποτελούν την ιδιαίτερα δύσκολη επαγγελματική καθημερινότητα των εκπαιδευτικών.
Παρακαλεί, μάλιστα, προκειμένου να είναι δυνατή η επεξεργασία και ανάλυση των απαντήσεων έγκαιρα, έτσι ώστε να γίνει παρουσίαση των αποτελεσμάτων στο 27ο Συνέδριο, να απαντήσετε το αργότερο μέχρι και τις 17 Δεκεμβρίου 2023.
Για να συμμετεχουν στην έρευνα μπορούν να απαντήσουν στο ερωτηματολόγιο που υπάρχει στον σύνδεσμο: https://www.bma.upatras.gr/survey/index.php/141444?lang=el